2017. augusztus 27. 23:00 - Di Patrone!

Parancsolj kérlek...ja és hódíts is közben- azaz COMMAND & CONQUER!

Azaz "...elment Káin az Úr színe elől, és letelepedett Nód földjén, Édentől keletre."

Igen, a játékban szereplő "Kane" nevű karakter a Bibliában "Cain" néven van említve, angolul a kettő kiejtése teljesen ugyanaz. A Kane által vezetett szervezet neve sem véletlenül NOD a játékban, ezt a nevet is egyenest a Bibliából kölcsönözték, egész pontosan a cikk alcímében szereplő mondatból. A Bibliában leírt események szerint az első erőszakos halált Káin okozta, aki meggyilkolta a testvérét, Ábelt. A játék kitervelőinek elmélete szerint tehát a száműzött Káin nem halt meg, hanem a NOD testvériséggel együtt a XX. századig rejtőzködött, majd az árnyak közül előbújva kezdte terrorizálni a világot. Érdekes elmélet, bár a valósághoz nagy valószínűséggel nem sok köze van...

command.jpgDe az Orca, meg a Mammoth tank, meg a Tiberium, az Obelisk of light, meg a cafatokra tépett gyalogosok, meg a nukleáris rakéta...Bizony, ezen játék láttán akkoriban mindenki az állát keresgélte a földön. A Windows 95-ről még akkoriban semmit sem tudtunk, minden DOS alatt ment. Az intro is egészen fantaszikusnak hatott, olyan volt, mikor össze-vissza kapcsolgatod a TV-t és hol reklámot, hol gyerekműsort, hol szappanoperát találsz (ez utóbbi különösen vicces, amikor a jelenetben szereplő pár érzelmes zene kíséretében egy heves szó-majd pofonváltás után szenvedélyesen megcsókolja egymást- ez az egész kb 4 másodperc alatt zajlik le) 

command3.png

A semmitmondónak ható össze-vissza kapcsolgatás közben viszont már felsejlik a sötét, háborús, sci-fi történet előkészítése - az intro remekül készíti elő a történetet, alapozza meg a hangulatot. És valóban, a Tiberium nevű idegen valami már önmagában fenyegetést jelent a világra, de mivel értékes, a GDI (A világot védelmezni igyekvő legitim hadsereg, a "jó") és a NOD (Egy maffiához hasonló, vallásos elveket valló titokzatos szervezet, a "rossz") összecsapásában csúf módon kulcsfontosságú tényező az, hogy melyik fél mennyit tud a Tiberiumból begyűjteni. Mintha nem lenne elég baj a Tiberium az emberre és az élővilágra való veszélyessége, még egy fegyveres konfliktus is súlyosbítja a helyzetet.

nodflametank.png

És azok a videojelenetek...Még nem tudtam angolul, emlékszem olyan angol kifejezésekre, amelyeket konkrétan a játék videojeleneteiből tanultam meg. Akkoriban nem kicsit volt ijesztő, amint a még mai szemmel nézve is meglepően jó minőségű videok szereplői a kamerán keresztül a szemedbe bámulva igazítottak el, vagy hordtak le valamiért. Még jó hogy itt nem Johnsonoznak le, már ha értitek, mire gondolok. Az egyébként Kane-t is alakító Joe Kucan rendező vezetésével akkori szemmel nézve fantasztikus munkát végeztek a videojelenetek készítői- ezek voltak a játékos jutalma, amikor végigküzdötte magát egy küldetésen, és nagyrészt ezek vitték tovább a történetet is.

kane.png

Ma kicsit olyan érzésem van, mintha Jules Verne módjára a készítők megjövendöltek volna néhány dolgot, amely ma már a mindennapok része - pl. az a videojelenet, ahol Kane utasításokat ad a GDI-t lejáratni próbáló álhírterjesztő videok több nyelvre való lefordítására. Valamint, amikor a GDI parancsnoka a sajtótájékoztatós videoban visszautasítja azokat a vádakat, melyek szerint a GDI gyerekeket gyilkol. Bizony, mára ez valóság, a mai konfliktusok jó részének a TV illetve még inkább az internetes közösségi média is színterévé vált.

command2.jpg

A játszhatóság is többnyire nyerő volt, néhány billentyűparancsot leszámítva teljes egészében az egérrel lehetett a csatákat irányítani. A Westwood legénysége Joe Bostic-kal az élen itt a Dune II alapjaira építkezett, azokat fejlesztette tovább. Óriási előrelépés volt az előbbihez képest a nagyon egyszerű csapatkijelölés, illetve a kijelölt csapatok hotkey-ekbe mentése. Nem kellett már egyenként kattintgatni az egység - parancs - hova menj között, hanem az egység kijelölésekor csak  meg kellett mutatni, hova menjen, és a parancsot nyugtázva már ment is. Ha a célkereszttel ellenséges épületre vagy egységre mutattunk, emberünk vagy járművünk azonnal megtámadta azt. Illetve a Harvester is akkor ment ki a mezőre aratni, ha a célkereszttel odamutattunk.

command5.png

A mesterséges intelligencia azonban legendásan hülye volt, ilyen téren a játék alulmúlta a Dune II-t. Lehet hogy nem volt elég idő ezt normálisan kidolgozni, ebben az időszakban gyakran befejezetlen játékok kerültek a boltok polcaira. Ha homokzsákot építettem az ellenfél elé, azzal nem tudott mit kezdeni, megpróbálta kikerülni, ha ez nem sikerült, akkor beragadt a homokzsákok mögé. Illetve a harvesterem is miután teleszívta a bendőjét finom tiberiummal, halált megvető bátorsággal egyenest az ellenség bázisán keresztül próbált hazajutni a finomítóhoz, ritkán élve túl az utat. Ilyenkor a játékos szokás szerint a játék nemlétező, magát prostitúcióból fenntartó anyját emlegette. A gép mindig ugyanoda küldte az egységeket, folyamatosan munkát adva a rakétatornyoknak ha a GDI-jal voltál, így bőségesen folyt a több darabra szakadó, és közben iszonyú halálhörgéseket hallató gyalogosokból a paradicsomlé. Ami rendesen ki volt dolgozva, az a frontális támadás - ez nem volt ajánlott, mert még ha nagyobb mennyiségű, izmosabb egységet is küldtem az ellenség bázisát frontálisan támadni, ritkán sikerült áttörni a védelmet, akkor is csak túl nagy áldozatok árán. Inkább meg kellett keresni a gyenge pontot, és azt kihasználva kihúzni a szőnyeget az ellenség alól.

nodmission.png

Megemlítendőek még a GDI és a NOD különbözőségei. Ha a GDI-t választottuk, akkor a legtöbb küldetésnél a klasszikus módon bázist kell építeni, Tiberiumot begyűjteni, egységeket gyártani, majd legyalulni az ellent. A NOD esetében általában sunnyogni kell, és elfoglalni valamit, vagy kinyírni egy kulcsfontosságú embert, stb. Az egységek is a GDI esetében strapabíróak és nagyobb tűzerejűek, de lassúak, míg a NOD-nál gyengébbek, kisebb tűzerejűek, de nagyon fürgék, illetve van olyan egység, amely csak harc közben válik láthatóvá, egyébként láthatatlan.  Az épületek tekintetében már kevesebb különbség van a két oldal között, talán a NOD védelme leheletnyit gyengébb a GDI-énál. A NOD legendás fegyvere az Obelisk of Light- nem is lövöm le a poént, játssz a játékkal, és megtudod mi az!

Ami még fantasztikusabb, hogy néhány dolog a játékban csak multiplayerben játszva jelent meg- ilyen volt pl. a Visceroid nevű lény, amelyről akkor még semmit sem lehetett tudni, és nem is csinált semmit, csak volt. Mégis élményszámba ment, amikor az ember a single player mód többszöri végigjátszása után multiplayer közben megpillantotta.

És hogy mi történt volna, ha a NOD Kane vezetésével titokban a Szovjetuniót illetve magát Sztálint irányitotta volna? Bizony, vörös riadó és pokolmars...

Címkék: c&c Westwood Kane
19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mscdex.blog.hu/api/trackback/id/tr3912772022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AtomCamel 2017.08.28. 13:29:58

Áhh... milyen élmény volt ezzel játszani! (főleg, ha volt hozzá való hardver annak idején :-) )
Meg a zenéje - na az volt még valami csúcs! Legalábbis akkoriban! (www.youtube.com/watch?v=Z2MZzIhjlpY <- már hallgatom is youtube -on)

A cikk jó lett - a bibliai utalások abszolút nem tüntek fel még eddig! Mennyire nem gondoltam rá! :-)

Jó cikk volt! Köszi! :-)

Di Patrone! 2017.08.28. 14:35:58

@AtomCamel: Kösz a hozzászólást, hát igen, a Frank Klepacki zúzdáknál nem nagyon van jobb :) Érdekesség, hogy lett volna egy szám "Die!" címmel a soundtrackben, de nem kerülhetett be a játékba, mert túl "heavy" volt. Ráadásul maga Frank mester még egy halálhörgést is hozzá akart adni a nótához, de végül nem tette, mert ez még neki is túl sok lett volna :D

Egyébként a bibliai utalás a Red Alert 1 befejező videojelenetében válik egyértelművé, ha a ruszkikkal játszod végig, Sztálin exbarátnője idézi az ominózus bibliai szakaszt, mielőtt Kane őt is elintézi.

AtomCamel 2017.08.28. 14:39:16

"(..)Red Alert 1 befejező videojelenetében válik egyértelművé(..)" - Ahha.. addig el is kéne jutni :-)
Nem sikerült valamiért végig vinni annak idején...

Di Patrone! 2017.08.28. 14:46:25

@AtomCamel: Én se vittem végig, youtube-on néztem meg www.youtube.com/watch?v=fx3fK5kve-M 37:04-nél mondja a csajszi ;)

Denise Hogyisdugják 2017.08.28. 15:50:34

a játékról az egyik legszebb emlékem az, hogy a századparancsnok három nap eltávot adott, mivel meg tudtam neki szerezni. tíz darab 1,44-es floppy-n :-) nekem otthon megvolt teljes lemezes verzióban, egy barátom hozta az usákoktól.

atrask 2017.08.28. 18:04:48

Sziasztok! Én még a mai napig is játszom a sorozattal. Meg van 2 példányban (eredeti!!), illetve az Origin fiókomban is van +1 digitális példány (Ultimate Collection). A mellemre pedig a NOD logóját varrattam fel még 2003-ban. A csajom sírt is miatta. A csaj a múlté, de a game még megy! :D A vicces az az, hogy pl a Renegade szerver még ma is (15 év után) megy, és toljuk is nem kevesen. Nem reklámnak szánom, de azért jelzem, hogy egy MPF nevű csoport átvette a megszűnt (és azóta 2x is felélesztett, majd bezárt) Westwood szervert, és csináltak egy olyan mod-ot amiben a teljes Tiberium Univerzum (és néhány Red Alertes) egység, épület, jármű benne van. Nagyon nagyokat tolunk! A prizma tank a kedvencem, bár a lopakodó tankok is nagyon jók! Akinek van kedve, csak telepítse a Renegade-et, és minden extra nélkül irány az online game. Imperial Age a szerver neve, de természetesen elérhető a mod mentes Rencorner, vagy egy kisebb mod-dal ellátott MPF szeró, de vannak cooperatíve szerverek is. Egyébként több ezer tag van fent, szóval a C & C Univerzum még él! :D

Di Patrone! 2017.08.28. 20:32:55

@atrask: A NOD tetkódat megnézném, ha hajlandó vagy ide egy képet kipakolni róla.

atrask 2017.08.29. 00:47:27

@atrask: De az avatar képemen is látszik egy kicsit. Ott éppen a nagyobbik fiam 2 hetes és az arca a NOD jelnél van... :D Az én fiam na :D

atrask 2017.08.29. 00:49:11

@atrask: Azóta már 11 éves és neki is van Renegade profilja :)

AtomCamel 2017.08.29. 07:44:38

Kint van a posztod az Indexen!!!!! :-)
Gratula! :-)

Di Patrone! 2017.08.29. 10:35:52

@atrask: Valamiért nem tudom megnyitni, szerintem kell valami külön hozzáférés

Di Patrone! 2017.08.29. 10:44:24

@Denise Hogyisdugják: Most már nincs meg a lemezes verzió?

studkell 2017.08.29. 17:38:05

"A semmitmondónak ható össze-vissza kapcsolgatás közben viszont már felsejlik a sötét, háborús, sci-fi történet előkészítése-"

A gondolatjel ne kötőjel legyen. Mondjuk - valahogy - így kéne.

Azért jó érzés volt, hogy felidézted a C&C-t.

Di Patrone! 2017.08.29. 17:54:57

Köszönöm, javítom, és sztéjtyúnd ;-), előreláthatólag vasárnap válik pengeélessé a következő cikk!

atrask 2017.08.29. 19:26:11

@Di Patrone!: ötlet, hogy hova rakjam, mert nem engedi a google képes fiók linkjét kitenni

atrask 2017.08.29. 19:27:46

valamiért nem engedi a google képes fiók linkjét beírni..... ötlet, hogy hova.... esetleg profil képnek?! bár úgy elég kicsi lesz
süti beállítások módosítása