Igen, a játékban szereplő "Kane" nevű karakter a Bibliában "Cain" néven van említve, angolul a kettő kiejtése teljesen ugyanaz. A Kane által vezetett szervezet neve sem véletlenül NOD a játékban, ezt a nevet is egyenest a Bibliából kölcsönözték, egész pontosan a cikk alcímében szereplő mondatból. A Bibliában leírt események szerint az első erőszakos halált Káin okozta, aki meggyilkolta a testvérét, Ábelt. A játék kitervelőinek elmélete szerint tehát a száműzött Káin nem halt meg, hanem a NOD testvériséggel együtt a XX. századig rejtőzködött, majd az árnyak közül előbújva kezdte terrorizálni a világot. Érdekes elmélet, bár a valósághoz nagy valószínűséggel nem sok köze van...
De az Orca, meg a Mammoth tank, meg a Tiberium, az Obelisk of light, meg a cafatokra tépett gyalogosok, meg a nukleáris rakéta...Bizony, ezen játék láttán akkoriban mindenki az állát keresgélte a földön. A Windows 95-ről még akkoriban semmit sem tudtunk, minden DOS alatt ment. Az intro is egészen fantaszikusnak hatott, olyan volt, mikor össze-vissza kapcsolgatod a TV-t és hol reklámot, hol gyerekműsort, hol szappanoperát találsz (ez utóbbi különösen vicces, amikor a jelenetben szereplő pár érzelmes zene kíséretében egy heves szó-majd pofonváltás után szenvedélyesen megcsókolja egymást- ez az egész kb 4 másodperc alatt zajlik le)
A semmitmondónak ható össze-vissza kapcsolgatás közben viszont már felsejlik a sötét, háborús, sci-fi történet előkészítése - az intro remekül készíti elő a történetet, alapozza meg a hangulatot. És valóban, a Tiberium nevű idegen valami már önmagában fenyegetést jelent a világra, de mivel értékes, a GDI (A világot védelmezni igyekvő legitim hadsereg, a "jó") és a NOD (Egy maffiához hasonló, vallásos elveket valló titokzatos szervezet, a "rossz") összecsapásában csúf módon kulcsfontosságú tényező az, hogy melyik fél mennyit tud a Tiberiumból begyűjteni. Mintha nem lenne elég baj a Tiberium az emberre és az élővilágra való veszélyessége, még egy fegyveres konfliktus is súlyosbítja a helyzetet.
És azok a videojelenetek...Még nem tudtam angolul, emlékszem olyan angol kifejezésekre, amelyeket konkrétan a játék videojeleneteiből tanultam meg. Akkoriban nem kicsit volt ijesztő, amint a még mai szemmel nézve is meglepően jó minőségű videok szereplői a kamerán keresztül a szemedbe bámulva igazítottak el, vagy hordtak le valamiért. Még jó hogy itt nem Johnsonoznak le, már ha értitek, mire gondolok. Az egyébként Kane-t is alakító Joe Kucan rendező vezetésével akkori szemmel nézve fantasztikus munkát végeztek a videojelenetek készítői- ezek voltak a játékos jutalma, amikor végigküzdötte magát egy küldetésen, és nagyrészt ezek vitték tovább a történetet is.
Ma kicsit olyan érzésem van, mintha Jules Verne módjára a készítők megjövendöltek volna néhány dolgot, amely ma már a mindennapok része - pl. az a videojelenet, ahol Kane utasításokat ad a GDI-t lejáratni próbáló álhírterjesztő videok több nyelvre való lefordítására. Valamint, amikor a GDI parancsnoka a sajtótájékoztatós videoban visszautasítja azokat a vádakat, melyek szerint a GDI gyerekeket gyilkol. Bizony, mára ez valóság, a mai konfliktusok jó részének a TV illetve még inkább az internetes közösségi média is színterévé vált.
A játszhatóság is többnyire nyerő volt, néhány billentyűparancsot leszámítva teljes egészében az egérrel lehetett a csatákat irányítani. A Westwood legénysége Joe Bostic-kal az élen itt a Dune II alapjaira építkezett, azokat fejlesztette tovább. Óriási előrelépés volt az előbbihez képest a nagyon egyszerű csapatkijelölés, illetve a kijelölt csapatok hotkey-ekbe mentése. Nem kellett már egyenként kattintgatni az egység - parancs - hova menj között, hanem az egység kijelölésekor csak meg kellett mutatni, hova menjen, és a parancsot nyugtázva már ment is. Ha a célkereszttel ellenséges épületre vagy egységre mutattunk, emberünk vagy járművünk azonnal megtámadta azt. Illetve a Harvester is akkor ment ki a mezőre aratni, ha a célkereszttel odamutattunk.
A mesterséges intelligencia azonban legendásan hülye volt, ilyen téren a játék alulmúlta a Dune II-t. Lehet hogy nem volt elég idő ezt normálisan kidolgozni, ebben az időszakban gyakran befejezetlen játékok kerültek a boltok polcaira. Ha homokzsákot építettem az ellenfél elé, azzal nem tudott mit kezdeni, megpróbálta kikerülni, ha ez nem sikerült, akkor beragadt a homokzsákok mögé. Illetve a harvesterem is miután teleszívta a bendőjét finom tiberiummal, halált megvető bátorsággal egyenest az ellenség bázisán keresztül próbált hazajutni a finomítóhoz, ritkán élve túl az utat. Ilyenkor a játékos szokás szerint a játék nemlétező, magát prostitúcióból fenntartó anyját emlegette. A gép mindig ugyanoda küldte az egységeket, folyamatosan munkát adva a rakétatornyoknak ha a GDI-jal voltál, így bőségesen folyt a több darabra szakadó, és közben iszonyú halálhörgéseket hallató gyalogosokból a paradicsomlé. Ami rendesen ki volt dolgozva, az a frontális támadás - ez nem volt ajánlott, mert még ha nagyobb mennyiségű, izmosabb egységet is küldtem az ellenség bázisát frontálisan támadni, ritkán sikerült áttörni a védelmet, akkor is csak túl nagy áldozatok árán. Inkább meg kellett keresni a gyenge pontot, és azt kihasználva kihúzni a szőnyeget az ellenség alól.
Megemlítendőek még a GDI és a NOD különbözőségei. Ha a GDI-t választottuk, akkor a legtöbb küldetésnél a klasszikus módon bázist kell építeni, Tiberiumot begyűjteni, egységeket gyártani, majd legyalulni az ellent. A NOD esetében általában sunnyogni kell, és elfoglalni valamit, vagy kinyírni egy kulcsfontosságú embert, stb. Az egységek is a GDI esetében strapabíróak és nagyobb tűzerejűek, de lassúak, míg a NOD-nál gyengébbek, kisebb tűzerejűek, de nagyon fürgék, illetve van olyan egység, amely csak harc közben válik láthatóvá, egyébként láthatatlan. Az épületek tekintetében már kevesebb különbség van a két oldal között, talán a NOD védelme leheletnyit gyengébb a GDI-énál. A NOD legendás fegyvere az Obelisk of Light- nem is lövöm le a poént, játssz a játékkal, és megtudod mi az!
Ami még fantasztikusabb, hogy néhány dolog a játékban csak multiplayerben játszva jelent meg- ilyen volt pl. a Visceroid nevű lény, amelyről akkor még semmit sem lehetett tudni, és nem is csinált semmit, csak volt. Mégis élményszámba ment, amikor az ember a single player mód többszöri végigjátszása után multiplayer közben megpillantotta.
És hogy mi történt volna, ha a NOD Kane vezetésével titokban a Szovjetuniót illetve magát Sztálint irányitotta volna? Bizony, vörös riadó és pokolmars...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
AtomCamel 2017.08.28. 13:29:58
Meg a zenéje - na az volt még valami csúcs! Legalábbis akkoriban! (www.youtube.com/watch?v=Z2MZzIhjlpY <- már hallgatom is youtube -on)
A cikk jó lett - a bibliai utalások abszolút nem tüntek fel még eddig! Mennyire nem gondoltam rá! :-)
Jó cikk volt! Köszi! :-)
Di Patrone! 2017.08.28. 14:35:58
Egyébként a bibliai utalás a Red Alert 1 befejező videojelenetében válik egyértelművé, ha a ruszkikkal játszod végig, Sztálin exbarátnője idézi az ominózus bibliai szakaszt, mielőtt Kane őt is elintézi.
AtomCamel 2017.08.28. 14:39:16
Nem sikerült valamiért végig vinni annak idején...
Di Patrone! 2017.08.28. 14:46:25
Denise Hogyisdugják 2017.08.28. 15:50:34
atrask 2017.08.28. 18:04:48
Di Patrone! 2017.08.28. 20:32:55
atrask 2017.08.29. 00:40:40
atrask 2017.08.29. 00:47:27
atrask 2017.08.29. 00:49:11
AtomCamel 2017.08.29. 07:44:38
Gratula! :-)
Di Patrone! 2017.08.29. 10:35:52
Di Patrone! 2017.08.29. 10:36:57
Di Patrone! 2017.08.29. 10:44:24
studkell 2017.08.29. 17:38:05
A gondolatjel ne kötőjel legyen. Mondjuk - valahogy - így kéne.
Azért jó érzés volt, hogy felidézted a C&C-t.
Di Patrone! 2017.08.29. 17:54:57
atrask 2017.08.29. 19:26:11
atrask 2017.08.29. 19:27:46
Di Patrone! 2017.08.29. 19:53:37