2017. szeptember 11. 12:22 - Di Patrone!

Zöld szója helyett Tiberiumzöld nap, másnéven C&C: TIBERIAN SUN!

Meg...Tiberiumkutya? Cyborgok? Michael Biehn a videojelenetekben? Ezt miért kellett, illetve miért így, és miért ekkor?

Nem tudom. Áradoznék erről is, de nem megy az áradozás. Nagy várakozással kezdtem el játszani, az első néhány pálya még jó is volt, de aztán...furcsa egységek, jóval gyengébb zene, furcsa videojelenetek, nehezen követhető történeti szál...mi a büdös franc történt itt?

tibsunmain.png

Berúgtak a fejlesztők, vagy bekábítóztak? Mintha nem ugyanaz a banda csinálta volna ezt, mint aki az első kettő remekművet. Pedig Joe Bostic, Joe Kucan, és Joe Klepacki is benne volt a bandában, Na jó, ő nem Joe, hanem Frank. Valamint a korábbi műveknél általam említeni elmulasztott Brett Sperry, illetve Louis Castle, a Westwood főnökei. Vagy aki a pénzt adta, az mondta meg mi legyen a játékban? Végül is itt már megvette őket az EA, lehet hogy ez a tényező okozta a minőségromlást. A Command Conquer c. alapmű első részében szerepelt egy fickó, aki Michael Biehn-re hasonlított, akkor többen azt hitték, ő az, de nem ő volt. Na ebben a részben viszont tényleg feltűnik a művész, hogy a GDI egyik magasrangú tisztjeként egy jó közepeset alakítson. Az alábbi képen is megcsodálhatjuk, ahogyan a háttérben két aggódó arcot vágó statiszta mögött, egy pilótaszékszerűségben épp a dolgát végzi.

tiberian3.png

James Earl Jones tábornokot alakít egy játékban? Igen, pontosan. Ő is szerepel benne, de a félresikerült videojeleneteket nem tudja megmenteni, még akkor sem, ha különösen sok plecsnivel rendelkezik, és ő volt Darth Vader hangja egykor a skót akcentussal beszélő David Prowse helyett. Hallgatni nagyon jó a szövegelését, de itt színészként mintha nem sziporkázna annyira. Kíváncsi vagyok, megkapta volna-e a szerepet, ha nem ő lett volna Darth Vader hangja anno...

tiberian2.png

Kane itt nem igazán gonosznak, hanem inkább elmebetegnek hat. Mennyire feldobná a játék hangulatát, ha őt meg David Prowse szinkronizálná a skót akcentusával. Meg az intron kívüli szerencsétlenkedésben eleinte egyébként se lehet látni, mindenki azt hiszi, hogy az első részben, amikor a fejére rogyott a NOD bunker, akkor meghalt. És így is van, csak közben fémmel pótolták a fejéből hiányzó darabot, vagy tudja a nyavalya - ez az introból nem derül ki, hanem csak később.

tiberian1.PNG

Miután végigszenvedtük magunkat a különleges kivégzést előkészítő kínos bájolgáson, kiderül, hogy  mégsem lesz kivégzés. Pedig a csinos Okszána, és Hasszán tábornok olyan szépen bekonferálja a gaz Szlávik kivégzését, aki igazából nem is gaz, mert a NOD ellen van, vagy mégse, vagy tudja a franc már. Pont olyan az egész, mintha valami erőltetett, elszabott, műmosolyos amerikai TV-műsort látnánk. Ha a baromi gonosznak látszani próbálkozó Hasszán tábornok is felvenné a műmosolyt, vagy a katonákat buzdító szövege közben elröhintené magát, akkor még vicces is lehetne a jelenet. Negatív csúcspont még, amikor egy későbbi jelenetben a 30-as plázacica kinézetű Okszána az arcizma egyetlen rándulása nélkül, mosolyogva lövi főbe a csóró, a munkáját kiválóan végezni próbáló, vigyori bemondó kölköt.
oksanna.png

Összességében a játékos itt már nem érezheti magát a videojelenetek részének, ehelyett egy filmszerű elményben lehet része. Ez azért marhaság a C&C történetében, mert pont az tette az élményt személyessé, hogy úgy éreztem, egy fontos parancsnok vagyok, és mindig megdicsérnek, amiért olyan ügyesen csináltam fasírtot a gaz ellenségből. Itt meg a játékosra mindenki magasról tojik, mindenki el van foglalva a saját kis nyavalyájával, így már nem érezhetjük magunkat a történet részének. Legalább a kamerába nézve beszólhatott volna szegény Michael Biehn, hogy mit akar itt ez a hülye játékos, akkor legalább valami személyes élményem is maradt volna.

hovertanks.png

A történetben idegenek is szerepet kapnak, Mcneil Biehn is nagyon csodálkozik ezen, amikor Darth Vader hangja közli vele, mintha tudná, hogy ez meg mi a francnak ide. Végül is annyira nem borzasztóan rossz ötlet idegeneket is beleerőltetni a C&C univerzumba, csak ez az egyébként csinos, mélyen dekoltált cuccban lévő, de félig idegen maca nem biztos hogy kellett volna.

melydekoltazs.png

Persze azt hiszed, a maca a végén összejön Hicks-szel, mint az Aliens-ben Sigourney Weaver, bár ők se jöttek össze, csak majdnem, mert közben Hicks savkúrát kapott, amikor nem hagyta, hogy az alien puszit adjon neki. Itt sincs szerelmi izélgetés. A NOD-nál sem, amikor Okszigéna csábítgatja Mcneil tesóját, aki annyira beleesik a hidegvérű gyilkos plázacicába, hogy a lelkét is eladja a NOD-nak érte.

okszanna.png

A Firestorm kiegészítőről annyit mondanék, hogy szerencsére itt már egyrészt nincs Michael Biehn, másrészt a szereplők ismét a kamerába nézve pofáznak, így a játékos ismét része lehet az eseményeknek, nem mintha ez megmentené a videokat a fájdalmas középszerűségtől. De sajnos a Tiberian Sun összhatásán sokat rontanak az említett balfogások. Kellemesek a sorozat történetében először a küldetések közben, a kulcsfontosságú pontoknál egy kis négyzetben lejátszódó videojelenetek - ezek feldobják az összhatást. Ezen kívül az animált, nem élőszereplős videojelenetek többnyire jól sikerültek.

gdi1.png

És ezek az egységek...A NOD Tick Tankja - ez mi a büdös franc? Egy lánctalpas tank, amely kattintásra átalakítja magát egy kisebb őrtoronnyá? Van egy olyan szörnyű érzésem, hogy ezen csodás egység kiagyalói a Tic Tac cukor dobozáról vették az inspirációt. Véleményem szerint marhaság, ha valakinek bejön, akkor bocs, ez csak az én véleményem. Végül is a Millennium Falcon-t is egy hamburgerről és a mellette lévő olajbogyóról mintázták, mégis milyen jó dolog kerekedett ki belőle. Az izometrikus 3D-szerű környezetben a hidak, az utak meg a terepen lévő épületek egész normálisan néznek ki, meg jók a Tiberium által zölddé, NOD által pirossá tett területek, csak ezek a hülye egységek ne rontanák el az összhatást. A Harvester itt is mindkét oldalnál tök egyforma, és viszonylag rendben is van a kinézetük. Ja, és van valami furcsa: időnként megjelenik a játékban egy furcsa valami, amelynek látszólag nincs szerepe, olyan, mint a Sarlacc a Jedi visszatérben, csak nincsenek fogai. Érhálózat veszi körül, kinyírni nem tudjuk, ha belelövünk, zöld gázt ereget. Pont úgy néz ki, mint egy végbélnyílás...hogy erre miért volt szükség, azt szerintem soha senki sem fogja megtudni. Van még ilyen Starcraft-ből lopott messzehordó ágyú, meg itt is vannak turbóorvosok, mint a Red Alert 1-ben.

nod.png

A föld alatt közlekedő csapatszállító is furcsa - játszatóság szempontjából jó, mert meglepetésszerűen lehet gyalogosokat vagy inkább gyalogokat csempészni az ellenség bázisába, de valahogy ez is olyan lehetetlennek tűnik, hogy egy jármű a föld alatt úgy tudjon közlekedni, mint egy tengeralattjáró a víz alatt, és persze mindezt észrevétlenül...na mindegy. Innentől, hogy érdekesebb legyen, a gyalogosokat nem gyalognak, hanem parasztnak fogom hívni. 

Tehát a GDI-nál vannak a géppuskás parasztok, ezek ugye géppuskáznak. Olcsóak, és nagy mennyiségben hatékonyak. Valamint kézigránátos paraszt helyett Disc-eket dobáló paraszt van. Könyörgöm, miért nem hagyták meg kézigránátosnak? Miket dobál, robbanó CD-ket? Vagy olyan disc-et, mint amilyenek a Tronban voltak? De nem, mert nem jön vissza hozzá a Disc, hanem hülye hangot kiadva felrobban. Van persze mérnökparaszt is, aki az épületekkel bemenve és azokkal eggyé válva átszínezi azokat, és a mi oldalunkra állítja őket, vagy az ellenségére, attól függ, kinek dolgozik. Valamint van kétféle Mechwarrior szerű lépegető, az egyik géppuskázik, a másik messzire durrogtat, és gyalogost is tud taposni. Meg van még egy egész jó lebegő tank, ami rakétákat ereget. Most már szerencsére két fajta Orca van, az egyik a fighter, amelyik megegyezik az eredeti Orca-val,  másik a bomber, amelyik csak pottyantani tud az ellenségre, kicsit nagyobbat sebezve. Nem tudom, miért kellett ez, hiszen a C&C-ben szereplő eredeti Orca fantasztikus volt.
gyalogok.png

A NOD-nál van a szokásos géppuskás paraszt, de van bizony egy erősebb verziója is: a terminátorparaszt, azaz, a cyborg. A cyborg nem tud veszíteni, még akkor sem hajlandó kiegyezni egy döntetlenben, amikor az alsótestét már, ellőtték, és csak robotkezei segítségével tudja magát vonszolni. Nyílván a Terminátor 1 adta ehhez az inspirációt, az a jelenet, amelyben Sarah Connor visszautasítja a kékes színű fémcsontváz házassági ajánlatát. Van még a NOD buggy, ami lassú, de legalább gyenge, meg még egy itt már ördögnyelvnek csúfolt lángszórós tank, ami kicsit tégla alakú, így jóval idétlenebb a két nagy tartállyal felszerelt, korábbi szerintem sokkal vagányabb verziónál. A NOD rakétakilövői még a recon bike esetében meg a SAM site esetében is olyan hangot ad, mintha valaki tüsszentene egy jó taknyosat. 

anus2.png

Van még bébi lézertorony meg normális Obelisk of Light a NOD-nál, meg SAM site- ez amikor rakétát lő ki, az olyan hangot ad, mint egy magas hangú erőteljes szellentés visszafelé felvéve, és megeffektelve. Ezen kívül zöld, fluoreszkáló taknyot köpködő röpködő ufó is van, de minek. A GDI-nál egy szintén idegesítő megoldás a komponens torony, amelyre pakolhatunk géppuskát, vagy rakétakilövőt. A GDI lépegetője elég jópofa, és sokat tud, de jó drága is, a játék legalább ennyiben is emlékeztet a Star Wars-ra. Az alulról a földből csukódó kapu is furcsa, hiszen egy ilyen sokkal balesetveszélyesebb volna, mint egy mondjuk oldalra csukódó. Ennél már csak a Star Wars fentről lefelé lecsapódó ajtajai lehetnének balesetveszélyesebbek.

lepegeto.png

Nagyon furcsa továbbá a Paksi Endre szavaival élve "innovált", vagy innovatív Tiberiumkutya, amelynek a hátán szőr helyett Tiberium (mi más?) nő, és ugatás, vagy inkább röfögés közben valami fekete taknyot köp az éppen a közelében tartózkodó egységekre, vagy gyalogosokra, akik ezt rosszul tűrik, és hamar megdöglenek, illetve felrobbannak tőle. A fekete, zöld hátú Tiberiumkutya az innováltság miatt nehezen kinyírható, de legalább hülyén néz ki, hülye hangokat ad és idegesítő is. Ha már itt tartunk, ezzel az erővel lehetett volna akár rózsaszín Tiberiumdisznó is a játékban, csak az meg hogy nézett volna már ki? Egyébként megjelenik az amőbaszerű Visceroid is immár a szóló játékban, sőt még bébipéldány is van belőle, de a létezésének szintén nem sok értelme van.

Míg a GDI-nál egy kellemes, kicsit robotszerű női hang az EVA, a NOD-nál viszont kifejezetten idegesítő hanggal rendelkezik. Kb. olyan, mintha az erősen náthás James Earl Jonest hallanám egy visszhangos alagútban, egy bádogvödörrel a fején beszélni. Tudom, hogy nagyon techno, meg nagyon futurisztikus, illetve gonosz, meg félelmetes próbált lenni, de szerintem inkább idegesítőre, és bénára sikerült.

nod2.png

És a zene? Mintha nem is Frank Klepacki írta volna, illetve lehet, hogy tényleg nem ő írta? Miért nincs a "Valves" c. furcsa indusztriálisan elborult nyitódalban jóval több dög? Hol vannak a torzítós gitárok, hova lett a tesztoszterontól fűtött törős-zúzós-kinyírós-pokolmarsos-nincs kegyelem-dögölj meg fajta indusztriális techno-metal? Mi ez a szintis pötyögés harci indulók helyett? Ettől nem leszek fickós, ezek a pitty-puttyok maximum az ellenféllel való békés tárgyalásra inspirálnak, de nem ez agyonvágására! A végefőcímben Frank Klepacki neve mellett Jarrid Mendelsohn-ét is lehet látni. Ő volna ezen zeneszámok elkövetője? Valószínűleg igen, pedig milyen jó neve van...

Hát nem tudom, ahogy hallottam, sok embernek nagyon tetszett a Tiberian Sun, én nem vagyok ezek között. Nem rossz, de nem is kiemelkedően jó, szerintem az előző kettő részt bőven alulmúlja. Sajnálom, szerintem sokkal jobb is  lehetett volna, de valamiért kissé el lett szabva.

Mindenesetre Kane többé nem pofázik bele a Szovjetunió dolgaiba...

Címkék: c&c Westwood Kane
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mscdex.blog.hu/api/trackback/id/tr3212795480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása